Alt dere trenger å vite om gjesteliste og talere i bryllupet

Her er guiden til "alt du trenger å vite om gjesteliste og talere i bryllupet" Hurra! Dere er forlovet! En feiring av deres kjærlighet skal finne sted, og nå starter den store jobben med å tenke ut hvem dere vil ha der på den store dagen. Kanskje er det noen forventninger fra andre rundt dere, kanskje har dere noen tanker om gjestelista allerede? Mange har også et budsjett å forholde seg til. Så hvem inviterer dere og hvem må dere la gå denne gang?

Hvem skal inviteres?

Det første dere må tenke over er hvem dere virkelig ønsker at skal være tilstede. Noter ned alle selvfølgelige gjester, og jobb dere gjennom de i deres omgangskrets som vil være naturlig for dere å invitere. Hvis dere har et budsjett å forholde dere til, prøv å tenk over hver person som en kuvertpris, for hver person ekstra vil ha mye å si for det totale budsjettet. Det er lov å velge vennskapelige relasjoner over familiære, uansett hvilke forventninger andre rundt dere har til bryllupet. Tenk over om dere kan leve med eventuelle sure miner, og hvem dere har mest kontakt med i hverdagen.

Husk å ikke invitere for sent

Det hender også at flere gjester er nødt til å takke nei til invitasjonen, og da kan dere invitere andre som dere tidlig i fasen måtte stryke fra gjestelista. Husk på å ikke inviter disse for sent, for da er sjansen der for at de føler seg som en «B-gjest». Skal dere invitere kollegaer eller venner der flere kjenner hverandre, så er det som regel i orden å invitere disse uten partner. Tenk også over om dere skal invitere barn i bryllupet, om det er begrensninger på antall gjester i lokalet dere ønsker og om dere vil invitere noen gjester til kun kaffe og kake. Det viktigste er uansett at dere inviterer de dere ønsker.

Bordplassering for et vellykket bryllup

Innen tankene om bordplasseringen har meldt seg, har dere nok booket et lokale. Det kan være lurt å få en oversikt over lokalet, og kartlegge eventuelle utfordringer dere kan møte på, som søyler i rommet, hvor er passasjen til toalettene, hvor skal kakebordet stå og andre ting dere ser som vesentlige i lokalet. Dette er vesentlige ting å tenke over før dere bestemmer dere for bordtype. Ønsker dere hestesko, ovalt bord, rektangulært bord eller runde bord? Eller kanskje dere har noen helt egne ideer om hvordan bordene skal være? Tenk litt over hvor langt det blir mellom gjestene med de ulike bordene og hvor mye dekorasjon dere får plass på til de ulike bordene. En gjennomtenkt bordplassering kan være nøkkelen til at alle gjestene får en god opplevelse under middagen

Dette er reglene for bordplassering

Når dere har bestemt dere for bordtype begynner den vanskelige jobben med å plassere alle gjestene. De tradisjonelle reglene for bordplassering er som følger:

  • Bruden skal sitte til høyre for brudgommen
  • Bruden har sin far på sin høyre side
  • Brudgommen har sin mor ved sin venstre side
  • Forlovere og nær familie sitter i nærheten av brudeparet
  • Par sitter overfor hverandre
  • Mann og kvinne sitter annenhver ved siden av hverandre

Mange velger andre løsninger enn disse tradisjonelle reglene, og det er viktig å ta hensyn til både familieforhold, hvem dere tenker at samtalen flyter greit mellom, og selvfølgelig hvem dere som brudepar ønsker å sitte med under middagen. Det er deres valg, og bordplasseringen skal bli mest riktig for dere. Gjør ting på en slik måte at dere slapper av og nyter dagen, det vil smitte over på gjestene!

Hvem holder tale og hvem taler først?

Taler i et bryllup kan være både vellykket og en fiasko, men sjeldent er det bryllup uten noen som helst taler. Hvem som skal holde tale og i hvilken rekkefølge finnes det noen tradisjonelle regler for. Hvordan dere velger å gjøre det er helt opp til dere, men det kan være en fordel for dere og gjestene at toastmaster er informert om alle talere. En makstid på talene kan også være en fordel, slik at det ikke dukker opp flere talere som vil prate i en halvtime hver.

Første taler ut

Første talen ut er tradisjonelt sett velkomsttalen. Her kan enten toastmaster eller brudens mor eller far ønske velkommen til bords. Praktisk informasjon om nødutganger, toaletter og eventuelt bruk av sosiale medier samt hashtagger på sosiale medier kan komme her.

Videre kommer talen fra brudens foreldre, enten begge to eller kun mor eller far. Talen inneholder gjerne litt om brudens barndom og minner, før brudgommen ønskes velkommen til familien og talen avsluttes med en skål for brudeparet.

Videre følger brudgommens tale og brudens tale. Dette er brudeparets tale til hverandre, og her er det vanlig å takke svigerforeldre for å ha oppdratt en bra mann/dame, og det deles gjerne noen gode historier brudeparet har sammen.

Forloverne til brud og brudgom følger etter, hvor det er brudens forlover som taler først, deretter brudgommens forlover.

Brudgommens foreldre avslutter gjerne talene

Talene avsluttes gjerne med brudgommens foreldre, enten begge to, eller kun mor eller far. Ofte blir det her også fortalt litt om brudgommens barndom og minner, før det er bruden som ønskes velkommen til familien. Denne talen kan gjerne slås sammen med takk for maten-talen som er en tale for å takke vertskapet for arbeidet som er lagt ned i dagen.

Øvrige talere

Noen velger også å la besteforeldre, faddere, søsken og venner eller øvrig familie holde tale. Her må dere kjenne selv på antall talere, og hvor lenge dere ønsker at gjestene skal bli sittende til bords. For noen er det en drøm med mange talere og det ønskes varmt velkommen, men for andre holder det med talene som allerede har kommet. Pass på at talene blir styrt av toastmaster, og at det ikke dukker opp talere i hytt og gevær.

Husk også at ikke alle er særlig komfortabel med å holde tale, så kanskje de ønsker å uttrykke seg på andre måter ved å vise en ferdiglaget film for eksempel? Det er mange kreative måter å løse det på, og det samme gjelder for brudeparet. Hvis dere gruer dere hele veien til å skulle holde tale, så finn på noe annet.

Det er deres dag, og dere bestemmer – dere skal nyte dagen!

For brudepar som vil ha noe utenom det vanlige!

Dere overlater ingenting til tilfeldighetene, og vil ha mer enn "bare" bryllupsbilder.

Dere vil ha en unik opplevelse! Her får dere to fotografer som følger dere for å sørge for at alle øyeblikkene i løpet av bryllupsdagen blir ivaretatt. Dere får actionfylte, morsomme og skreddersydde bilder fulle av liv. Kontakt oss, så du bryllupsbilder utenom det vanlige!

www.bryllupseventyr.no www.sveinbrimi.no

Share this story